Z řidičů Dopravního podniku Ostrava, kterým chybí razítko, jsou rázem dělníci.

Od Ivo Protivínský

Zdroj: Mladá fronta DNES, regionální mutace – severní Morava a Slezsko, ze dne 25.07.2008
Autor článku: IVANA LESKOVÁ.
Ostrava – Jednapadesátiletý Karel Kroča, který pracuje posledních osmadvacet let jako řidič autobusu u Dopravního podniku Ostrava, se minulé úterý málem vyvrátil, když si uvědomil, že za volant ho už v práci asi nikdo nepustí.
Úředníci odboru dopravně správních činností ostravského magistrátu, kam přišel žádat o nový profesní průkaz, mu totiž řekli, že žádný nedostane, neboť jeho osvědčení o profesní způsobilosti je neplatné.
„Sdělili mi, že můj průkaz propadl, protože v něm chybí kulaté razítko potvrzující, že jsem v řádném termínu absolvoval přezkoušení, kterému se musím podle zákona podrobit jednou za tři roky,“ líčí Kroča. Kromě přezkoušení museli dosud profesionální řidiči jednou ročně absolvovat školení, pokud nechtěli ztratit práci. Kroča tvrdí, že vše absolvoval. Přesto práci ztratil.
„Když jsem ve středu v podniku oznámil, co se stalo, už mě jezdit nenechali.
Stal se ze mě rázem dělník v dopravě,“ líčí.
Podobně dopadli i další řidiči, kteří na magistrátu zjistili, že nový profesní průkaz nedostanou, protože propásli termín některé ze zákonných povinností: školení či přezkoušení.
Někteří připouštějí, že termíny propásli vlastní vinou. Obvykle proto, že měli dlouhodobou nemocenskou. Další se ale brání. Jsou přesvědčeni, že chyba je někde jinde.
„Podle zákona si musí všichni profesionální řidiči nejpozději do konce září vyměnit stávající osvědčení o profesní způsobilosti za nový profesní průkaz. Všichni o to ještě nepožádali, ale už teď víme o patnácti řidičích, kteří průkaz nedostanou, a proto už nesmí za volant,“ říká mluvčí odborů v Dopravním podniku Ostrava Ivo Protivínský. „V některých případech je přitom vina na straně podniku, který zaměstnance na školení a přezkoušení posílal a neuhlídal termíny, nebo na straně podnikové autoškoly. Má zmatky v záznamech a chybí jí archiv dokumentů,“ míní.
Na to málem doplatil Kroča, který si byl jistý, že školení i přezkoušení absolvoval. V podnikové autoškole ale nepochodil. Ve čtvrtek šel proto opět na magistrát a trval na svém.
„Nakonec mě zachránila úřednice, která zašla do archivu. Zjistila, že jsem přezkoušený skutečně byl, takže na nový profesní průkaz mám nárok,“ líčí muž, který se po dvou dnech znovu zařadil mezi řidiče.
„Měl štěstí, že v jeho spisu byl protokol o přezkoušení, který tam být nemusel,“ říká úřednice Eva Adamíčková. Podle ní zavinila problém autoškola chybným hlášením.

V Ostravě je šedesát autoškol, každá dosud měla svůj systém hlášení řidičů, kteří prošli školením či testy. Autoškola dopravního podniku to řešila tak, že v třídní knize zvýraznila červeně řidiče, který prošel povinnými testy. Kromě toho ale museli řidiči na pokyn zaměstnavatele dělat podobné testy, takzvaně slepé, každý rok. Mnozí řidiči to kritizovali. I kvůli tomu podle nich docházelo ke zmatkům v záznamech.
„Občas se stalo, že pracovníci autoškol někoho zapomněli nahlásit. To byl i případ pana Kroči, nezvýraznili ho červeně,“ řekla Adamíčková. „Ve sporných případech ale většina autoškol umí záznamy dohledat. Překvapilo nás, že v autoškole dopravního podniku, která by měla být vzorem, jsou s tím problémy,“ řekla úřednice s tím, že nový zákon už celý tento systém ruší. Slíbila také, že pokud na magistrát přijdou další řidiči s problémem, jaký měl Kroča, pokusí se jim pomoci.
Šéf autoškoly dopravního podniku včera MF DNES vzkázal, že celý den nebude mít čas se k problémům se záznamy vyjádřit.
Náměstek ostravského primátora Vojtěch Mynář, který je předsedou dozorčí rady dopravního podniku, sdělil, že o nové profesní průkazy už ve městě požádalo přes tři tisíce řidičů. Dopravní podnik s více než tisícovkou řidičů podle něj nic nezanedbal. „Začátkem roku vyzval všechny k proškolení podle staré právní úpravy a vytvořil jim podmínky pro účast. Těm řidičům, kteří si z různých důvodů nestihli osvědčení o profesní způsobilosti prodloužit, nabídl převedení na jinou práci a také možnost, jak profesní průkaz znovu získat,“ uvedl.
Dopravní podnik řidičům zaplatí tisíce za dodatečné proškolení.
Nejméně dva muži ale tuto šanci ztratili. Dostali výpověď. Jeden proto, že měl výhrady k převedení na jinou práci, druhý proto, že kritizoval „slepé“ testy a odmítl se jich účastnit. Oba se míní s dopravním podnikem soudit.

„Překvapilo nás, že v autoškole dopravního podniku, která by měla být vzorem, jsou s tím problémy.“ úřednice Eva Adamíčková

Regionální mutace| Mladá fronta DNES – severni Morava a Slezsko autor: IVANA LESKOVÁ.